No.1719
Ján Golha
(Slovakia)
Original Fairy problems
JF-2022-I:
01.01.2022 - 30.06.2022
+/- Russian translation
pieces | 'Neutral piece', 'Moose(M)' | фигуры |
Moose(M): | Moves like a Grasshopper ((0,1)+(1,1) Hopper, but deflects 45° either way on passing over the hurdle. The arrival square is adjacent to the hurdle. | Ходит как Grasshopper ((0,1)+(1,1) Hopper, но поворачиват на 45° в любую сторону после прохождения препятствия. Поле прибытия - соседнее с препятствием. |
Neutral piece: | Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check. | Нейтральная фигура. Принадлежит той стороне, которая его использует. Таким образом, может ходить за любую сторону или быть взятой любой из сторон. В Circe поле возврата определяется взятием. Король не может ходить на поле, контролируемое нейтральной фигурой, т.к. это является самошахом. |
conditions | 'Take & Make','Anti Take & Make' | условия |
Anti Take & Make: | Every capture ("take") must be complemented by a further step ("make" which is not a capture) by the captured piece (Kings excluded), which must move from its square of vanish (according to the wishes of the capturing side in case of options). The capture is forbidden if the captured unit has no possible moves. Promotions at the end of the "make" element are normal. | Каждое взятие (“take”) должно сопровождаться продолжением хода (“make” который не является взятием) взятой фигурой (исключая королей), которая должна ходить со своего поля взятия (в случае вариантов - по желанию берущей стороны). Взятие запрещено, если у взятой фигуры нет возможных ходов. Превращения в конце элемента “make” - обычные. |
Take & Make: | Having captured, a unit must immediately, as part of its move, play a non-capturing move in imitation of the captured unit from the capture-square. If no such move is available, the capture is illegal. Promotion by capture occurs only when a pawn arrives on the promotion rank as the result of a take&make move. Checks are as in normal chess: after the notional capture of the checked K, the checking unit does not move away from the King's square. | Взяв другую, фигура должно немедленно, как часть хода, сделать ход без взятия, имитируя движение взятой фигуры с поля взятия. Если такой ход невозможен — взятие нелегально. Превращение при взятии происходит тольео в случае, если пешка попадает на линию превращения в результате take&make хода. Шах — как в нормальной игре: после условного взятия находящегося под шахом короля, берущая фигура не уходит с поля короля. |
No. 1719 Ján Golha
Slovakia
original - 29.06.2022
neutral ma4 Kd3 Pd4b4b5
h#2.5 4 solutions 0+0+5
Take&Make
Anti-Take&Make
neutral Moose a4
neutral Pb4,Pb5,Pd4
neutral Kd3
Take&Make
Anti-Take&Make
neutral Moose a4
neutral Pb4,Pb5,Pd4
neutral Kd3
Solution: (click to show/hide)
1...nKd3-e2 2.nPb5*a4-c3[+nMc5] nPd4*c5-b3[+nMd2] {
} 3.nPc3*d2-b5[+nMf1] nKe2*f1-a5[+nMb6] #
1...nKd3-e4 2.nPb4-b3 nPb3*a4-b6[+nMe3] {
} 3.nPd4*e3-b7[+nMd5] nKe4*d5-a7[+nMb8] #
1...nKd3-d2 2.nMa4-c5 nPd4*c5-b3[+nMa4] {
} 3.nPb5*a4-b2[+nMc3] nKd2*c3-a4[+nMb5] #
1...nPd4-d5 2.nMa4-b6 nMb6-c4 {
} 3.nPd5*c4-b6[+nMe3] nKd3*e3-a6[+nMb7] #
(C+ Popeye 4.87)
4-fold exact echo mates