No.1641
S. K. Balasubramanian
(India)
Original Fairy problems
JF-2021-II:
01.07.2021 - 31.12.2021
+/- Russian translation
pieces | 'Grasshopper(G)' | фигуры |
Grasshopper(G): | Moves along Q-lines over another unit of either color to the square immediately beyond that unit. A capture may be made on arrival, but the hurdle is not affected. | Ходит по линиям ферзя, только перешагивая через другую фигуру любого цвета, на поле, следующее сразу за этой фигурой. Взятие может быть только на поле прибытия, фигура-препятствие остается незатронутой. |
conditions | 'Take & Make', 'Kobul Kings', 'Madrasi' | условия |
KoBul Kings: | When a piece (not a pawn) of his own side is captured, a King transforms into a Royal piece of the same type as the captured one. When the King is in the form of any Royal piece and there is a capture of one of the pawns of his own side, he becomes a normal King again. Captures are illegal if their result is self-check because of the transformation of the Кings according to KoBul rules. Castling is allowed only if the KoBul King is on his initial square in the form of a normal King and if he has not already moved; however he may already have been transformed. In the case of capture by a King in AntiCirce he is reborn on his initial square and may castle. If the capture is by a King which is in the form of some Royal piece, he is reborn on the initial square of that piece. | Когда забирается фигура (не пешка) его цвета, король трансформируется в королевскую фигуру того же типа, что взятая фигура. Когда король находится в фазе какой-то королевской фигуры, и происходит взятие пешки его цвета, он снова становится нормальным королем. Взятия нелегальны, если в результате трансформации королей, приводят к самошаху собственного короля. Рокировка разрешена только в случае, если KoBul-король находится на своем начальном поле в форме нормального короля и если он не делал до этого ходов; хотя до этого он уже мог трансформироваться. В AntiCirce в случае взятия королем, он возвращается на свое начальное поле (е1 — белый, е8 — черный) и может участвовать в рокировке. Если взятие происходит королем в форме какой-либо королевской фигуры, он возвращается на начальное поле этой фигуры. |
Madrasi: | Units, other than Kings, are paralysed when they attack each other. Paralysed units cannot move, capture or give check, their only power being that of causing paralysis. Madrasi RI (rex inclusive): the rule applies to Kings as well, so the two Kings may stand next to each other. | Фигуры, кроме королей, парализуются в случае, если атакуют друг друга. Парализованные фигуры не могут двигаться, брать других или давать шах, их сила состоит только в создании парализации. Madrasi RI (rex inclusive): условие применяется также к королям, т.е. два короля могут стоять рядом, парализованные. |
Take & Make: | Having captured, a unit must immediately, as part of its move, play a non-capturing move in imitation of the captured unit from the capture-square. If no such move is available, the capture is illegal. Promotion by capture occurs only when a pawn arrives on the promotion rank as the result of a take&make move. Checks are as in normal chess: after the notional capture of the checked K, the checking unit does not move away from the King's square. | Взяв другую, фигура должно немедленно, как часть хода, сделать ход без взятия, имитируя движение взятой фигуры с поля взятия. Если такой ход невозможен — взятие нелегально. Превращение при взятии происходит тольео в случае, если пешка попадает на линию превращения в результате take&make хода. Шах — как в нормальной игре: после условного взятия находящегося под шахом короля, берущая фигура не уходит с поля короля. |
No. 1641 S. K. Balasubramanian
India
original - 31.07.2021
white Rd6 Kf1 Pb3
black Kb7 Re5 Gg3 Pa4
hs#3* 3 solutions 3+4
Grasshopper g3
Take&MakeChess, KoBulKings, Madrasi RexInclusiv
Grasshopper g3
Take&MakeChess, KoBulKings, Madrasi RexInclusiv
Solution: (click to show/hide)
1...Gg3*d6-d2[f1=rR] 2.rRf1-d1 Re5-e2 3.rRd1*d2-f2[b7=rG] rGb7-b2 #
1...Gg3*d6-f6[f1=rR] 2.rRf1*f6-d4[b7=rG] Re5-a5 3.rRd4-b4 + Ra5-b5 #
1.Kf1-f2 {(tempo)} Gg3*d6-f6[f2=rR] {(Gxd6-d2?)} 2.rRf2*f6-d4[b7=rG] {
} Re5-a5 {(R~?)} 3.rRd4-b4 + Ra5-b5 #
1.Kf1-g1 {(tempo)} Gg3*d6-d2[g1=rR] {(Gxd6-f6?)} 2.rRg1-d1 Re5-e2 {
} 3.rRd1*d2-f2[b7=rG] rGb7-b2 #
1.Rd6-c6 Kb7*c6-c4[f1=rR] {(Kxc6-c3?)} 2.rRf1-a1 Gg3-a3 {
} 3.rRa1*a3-a5[c4=rG] rGc4-a2 #
(C+ by Popeye 4.85)
- wK tempo in two solutions eliminate one each of the set play mates.
- Converted wrR is mated by THREE different mates, all by converted Royal black Grasshopper, First ONE is a forced mate and the other Two are zz mates.
- Dual avoidance.
- Miniature.