No.1755
Ralf Danck
(Germany)
Warm welcome to Ralf!
Original Fairy problems
JF-2023:
01.01.2023 - 31.12.2023
☝ Definitions
+/- Russian translation
pieces | 'LEO(LE)', 'PAO(PA)', 'VAO(VA)', 'MAO(MA)', 'MOA(MO)' | фигуры |
LEO(LE): | (0,1)+(1,1) Chinese. Chinese Queen. Moves as Queen, but captures only by hopping over a hurdle to any square beyond. | Лео (Китайский ферзь). Китайская фигура (0,1)+(1,1). Ходит как ферзь, но взятия возможны только перешагиванием через препятствие на любое последующее поле по линии движения. |
MAO(MA): | The Chinese knight, which is a Rider, moving along a bent line to the arrival square of a normal Knight, first orthogonally then diagonally. The Mao can be interfered with on the intervening square. | Китайский конь – движется по кривой линии к точке прибытия нормального коня, но сперва ортогонально, а затем диагонально. Движению MAO можно помешать на промежуточном поле – точке пересечения ортогонали и диагонали его движения. |
MOA(MO): | The Chinese knight, which is a Rider, moving along a bent line to the arrival square of a normal Knight, first diagonally then orthogonally. The MOA can be interfered with on the intervening square. | Китайский конь – движется по кривой линии к точке прибытия нормального коня, но сперва диагонально, а затем – ортогонально. Движению MOA можно помешать на промежуточном поле – точке пересечения диагонали и ортогонали его движения. |
PAO(PA): | (0,1) Chinese. Chinese piece operating along Rook lines: moves as Rook, but captures only by hopping over a hurdle to any square beyond. | Пао. Китайская фигура (0,1). Китайская фигура, играющая по линиям ладьи: без взятия ходит как ладья, а забирает только перепрыгиванием через препятствие на любое последующее поле. |
VAO(VA): | (1,1) Chinese. Chinese piece operating along Bishop lines: moves as Bishop, but captures only by hopping over a hurdle to any square beyond. | Вао. Китайская фигура (1,1). Китайская фигура, играющая по линиям слона: без взятия ходит как слон, а забирает только перепрыгиванием через препятствие на любое последующее поле. |
conditions | 'Take & Make' | условия |
Take & Make: | Having captured, a unit must immediately, as part of its move, play a non-capturing move in imitation of the captured unit from the capture-square. If no such move is available, the capture is illegal. Promotion by capture occurs only when a pawn arrives on the promotion rank as the result of a take&make move. Checks are as in normal chess: after the notional capture of the checked K, the checking unit does not move away from the King's square. | Взяв другую, фигура должно немедленно, как часть хода, сделать ход без взятия, имитируя движение взятой фигуры с поля взятия. Если такой ход невозможен — взятие нелегально. Превращение при взятии происходит тольео в случае, если пешка попадает на линию превращения в результате take&make хода. Шах — как в нормальной игре: после условного взятия находящегося под шахом короля, берущая фигура не уходит с поля короля. |
No. 1755 Ralf Danck
Germany
original - 29.06.2023
(after an idea of Hubert Gockel)
black MOf1e3a7 Bh2 Pb2c4a4a5 Kd4 VAg5 PAg6e6f7d7 MAg8
white LEb1 VAg2a2c3 Qf2 Ke2 MAf3h4b7 Ra3h6c8 Pg4f5e5 PAf6 Be7 MOh8
#2 vvv 18+15
Take & Make Chess
h8, a7, e3, f1: Moa
b7, h4, f3, g8: Mao
f6, d7, f7, e6, g6: Pao
c3, a2, g2, g5: Vao
b1: Leo
Take & Make Chess
h8, a7, e3, f1: Moa
b7, h4, f3, g8: Mao
f6, d7, f7, e6, g6: Pao
c3, a2, g2, g5: Vao
b1: Leo
Solution: (click to show/hide)
1.VAa2*e6-d6 ? threat:
2.Qf2*e3-d1 #
but
1...MAg8*f6-e6 !
1.VAa2*e6-c6 ? threat:
2.Qf2*e3-d1 #
1...MAg8*f6-e6
2.LEb1*g6-f6 #
but
1...MAg8*f6-d6 !
1.VAa2*e6-b6 ? threat:
2.Qf2*e3-d1 #
1...MAg8*f6-d6
2.MAb7*d6-b5 #
2.MOh8*g6-e6 #
1...MAg8*f6-e6
2.LEb1*g6-f6 #
but
1...MAg8*f6-c6 !
1.VAa2*e6-a6 ! threat:
2.Qf2*e3-d1 #
1...MAg8*f6-b6
2.MAh4*g6-c6 #
1...MAg8*f6-c6
2.Rh6*g6-d6 #
1...MAg8*f6-d6
2.MOh8*g6-e6 #
1...MAg8*f6-e6
2.LEb1*g6-f6 # {
[2.Qf2xe3-d1+? PAf7xf3-d2!]}
(C+ by Popeye 4.87)
The work was inspired by a problem of H. Gockel (The Problemist 2010, 1st Pr.). With the help of fairy pieces it was possible to implement thematic tries and to double the "Loshinski theme".
Great concept. Is it possible to avoid somewhat thematic dual in the third try?
Thanks for your comment. For me, the thematic of the tries lies in the pointed refutations.
I think the variants are secondary here.
But if the dual bothers you:
bMOa3 (instead of wRa3) and wPb2 (instead of bPb2)…
For me this is the necessary change making the problem much more unified.
Technical comment
Mate LExg6→f6# requires e6 blocked to avoid Bxe5→e6, but if d6 is also blocked Blak can play Kxc3→b4.
Mate MOxg6→e6# requires d6 blocked to avoid Rd7-d5, but if there is Vao on c6 Blak can play MOxc6→d5.
Mate Rxg6→d6# does not have specific requirements, but if there is Mao on b6 it will defend on d5, and if both b6 and c6 are blocked Black can play Kc5.
Mate MAxg6→c6# is only possible after the line is fully opened.
Not sure if the after key play is Loshinski-magnet. But an excellent idea nevertheless