No.1740
Franz Pachl
(Germany)
Original Fairy problems
JF-2023:
01.01.2023 - 31.12.2023
☝ Definitions
+/- Russian translation
pieces | 'Neutral piece', 'Zebra(Z)', 'Leaper (m,n) (family)' | фигуры |
Leaper (m,n) (family): | Moves in one leap from its departure square to its arrival square, where m and n is a distance between centers of these squares measured along the edges of the board. A Knight is a (1,2) Leaper. | Прыгун (m,n) (Семейство). Ходит одним прыжком с исходного поля на конечное, где m и n – расстояния между центрами этих полей измеренные вдоль краев доски. Обычный конь – это Прыгун (1,2). |
Neutral piece: | Belongs to whichever side chooses to use it. It can therefore be moved or captured by White or Black, and in Circe it is reborn according to capture. A King may not be moved onto a square controlled by a neutral piece, because of self-check. | Нейтральная фигура. Принадлежит той стороне, которая его использует. Таким образом, может ходить за любую сторону или быть взятой любой из сторон. В Circe поле возврата определяется взятием. Король не может ходить на поле, контролируемое нейтральной фигурой, т.к. это является самошахом. |
Zebra(Z): | (2,3) Leaper | Зебра. Прыгун (2,3). |
conditions | 'Circe', 'Anti-Circe' | условия |
Anti-Circe: | After a capture the capturing piece (Ks included) must immediately be removed to its game array square (necessarily vacant, else the capture is illegal). Captures on the rebirth square are allowed in Anti-Circe Calvet and not allowed in Anti-Circe Cheylan. Game array squares are determined as in Circe: R, B & S go to the square of the same colour as the capture; Ps stay on the file of capture; fairy pieces go to the promotion square of the file of capture. | После взятия берущая фигура (включая королей) должна быть немедленно поставлена на поле, занимаемое ею в расстановке фигур перед началом партии (обязательно свободное, иначе взятие нелегально). Взятия на полях возрождения разрешены в Anti-Circe Calvet и не разрешены в Anti-Circe Cheylan. Расстановка фигур определяется как в Circe: ладьи, слоны и кони возвращаются на поля того цвета, на которых были взятия. Взявшая пешка возвращается на линию, на которой она взяла. Сказочные фигуры – на поля превращений на линии взятия. |
Circe: | Captured units (not Ks) reappear on their game-array squares, of the same colour in the case of pieces, on the file of capture in the case of pawns, and on the promotion square of the file of capture in the case of fairy pieces. If the rebirth square is occupied the capture is normal. | В жанре цирце (Circe) взятая фигура (кроме королей) не снимается с доски, а возвращается на поле (если оно свободно), занимаемое ею в расстановке фигур перед началом партии. Ладьи и кони возвращаются на поля того цвета, на котором они были взяты. Побитая пешка возвращается на линию, на которой она была взята. Сказочные фигуры – на поля превращений на линии взятия. Если поле возврата занято, то происходит обычное взятие. |
No. 1740 Franz Pachl
Germany
original - 31.03.2023
black L2g5h7 Zh6 Kg6 Pf7f5h5a4a5a6 Rf6 Bh2f1
neutral Pd3c3
white Kc4
hs#4 b) Pf7->g7 1+13+2n
Anti-Circe + Circe
g5, h7: 2,4-Leaper (L2 in the solution)
h6: Zebra
d3, c3: Neutral Pawn
Anti-Circe + Circe
g5, h7: 2,4-Leaper (L2 in the solution)
h6: Zebra
d3, c3: Neutral Pawn
Solution: (click to show/hide)
a)
1.Kc4-c5 nPd3-d2 2.nPd2*c3[nPc3->c2][+nPc7] nPc2-c1=nZ {
} 3.nZc1-e4 Bh2-e5 4.nPc7-c8=nL2 + nL2c8*e4[nL2e4->e1][+nZe8] #
b) bPf7-->g7
1.Kc4-d4 nPc3-c2 2.nPc2*d3[nPd3->d2][+nPd7] nPd2-d1=nL2 {
} 3.nL2d1-b5 Bh2-d6 4.nPd7-d8=nZ + nZd8*b5[nZb5->b1][+nL2b8] #
(C+ by Popeye 4.87)
Reciprocal captures of the neutral pawns, promotion to Zebra and Lancer, reciprocal captures of the fairy-pieces in the selfmate by doublecheck.